Sterke mannen, slimme vrouwen

Monic Bührs en Elisa de Groot

Wie niet sterk is moet slim zijn. Om carrière te maken, zult u vooral egomacht moeten laten zien. Dat betekent dat u het podium moet nemen, besluitvaardig moet zijn, resultaten zichtbaar moet kunnen maken en uzelf weet te profileren. Wie dit alles doet, wordt gezien in organisaties. En de status die daarmee gepaard gaat, wordt gewaardeerd. Egomacht, ofwel macht door prestaties, is echter slechts één vorm van macht.

‘Sterke mannen, slimme vrouwen’ laat zien dat er vijf vormen van macht zijn die binnen organisaties kunnen worden toegepast. Naast macht door prestaties komen ook macht door hulp vragen, macht door bondgenootschap, macht door reflectie en macht door dienend leiderschap aan bod. En elke vorm van macht kent zijn eigen waarde, mits organisaties en medewerkers zich bewust zijn van de mogelijkheden en de wenselijkheid van deze machtsvormen.

Zichtbaar maken van machtsvormen

In de beststeller ‘Stratego voor vrouwen’ (2007) ging het om de ongeschreven regels van het spel die u moet kennen om carrière te maken, de regels van het spel zoals die op dit moment in organisaties gelden. ‘Sterke mannen, slimme vrouwen’ gaat over het zichtbaar maken van verschillende machtsvormen die in organisaties een rol spelen.

De auteurs pleiten ervoor dat organisaties hun focus verbreden. Naast de kwaliteiten die horen bij egomacht, moeten organisaties ook andere kwaliteiten gaan waarderen: openstaan voor ideeën van anderen, het bieden van vertrouwen en het aangaan van verbindingen. Deze eigenschappen zijn onmisbaar als het gaat om het vormgeven van een cultuur van inclusiveness (het bewust inzetten van masculiene en feminiene kwaliteiten) en leiderschap dat aansluit bij het nieuwe werken.

De auteurs putten uit wetenschappelijke literatuur en combineren deze kennis met hun eigen ervaringen uit de bedrijfspraktijk. Zij bieden zodoende een verfrissende kijk op macht en leiderschap.

Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
€ 25,= excl. BTW

Referenties

Een treffend inzicht was dat loyaliteit door beiden anders gezien werd. Vrouwen zijn op dit vlak blijkbaar veel principiëler: ze zijn zelf loyaal en verwachten dat ook van anderen. Mannen zouden volgens de schrijfsters van dit boek pragmatischer zijn: hun loyaliteit wordt bepaald door de situatie waarin ze vertoeven.

Een tweede leuk weetje: een ’nee’ is geen ‘nee’ bij mannen. Dat zie ik thuis bij mijn jongens ook. Wanneer vrouwen een neen krijgen, neigen ze meteen op te geven. Bij mannen is dit het startpunt van onderhandeling, ze zien het niet als een persoonlijke afwijzing.

Lees de hele recensie:

http://www.trinityhrsolutions.be/stratego-voor-vrouwen/

Trinity

“Wat mij erg aantrekt in genoemde voorbeelden is dat mannen meer durf en lef hebben. ‘Wij’ vrouwen zouden dit ook veel meer moeten doen. Al een aantal jaren ben ik behoorlijk actief in een aantal netwerken. Ik ben me ervan bewust dat ik niet alleen horizontaal moet netwerken, maar ook dat verticaal netwerken voor mij van belang is. Wie weet wat je over en weer voor elkaar kunt betekenen.”

Lees de hele boekrecensie

Jannie Oosterhoff, lid van de NVD en werkzaam als coördinerend directie- en managementondersteuners directieraad bij Certe

Godinnen? Ja, ik stel ze voor:

  1. Athena: de topvrouw
  2. Artemis: de onderneemster
  3. Demeter: de zorgzame vrouw
  4. Aphrodite: de verleidster
  5. Hestia: de introverte vrouw
  6. Persephone: het meisje

Lees hier de hele boekrecensie Stratego voor vrouwen:

https://buildingonevents.com/stratego-voor-vrouwen-boekrecensie/

Building on events