Sterke mannen, slimme vrouwen
Monic Bührs en Elisa de Groot
Wie niet sterk is moet slim zijn. Om carrière te maken, zult u vooral egomacht moeten laten zien. Dat betekent dat u het podium moet nemen, besluitvaardig moet zijn, resultaten zichtbaar moet kunnen maken en uzelf weet te profileren. Wie dit alles doet, wordt gezien in organisaties. En de status die daarmee gepaard gaat, wordt gewaardeerd. Egomacht, ofwel macht door prestaties, is echter slechts één vorm van macht.
‘Sterke mannen, slimme vrouwen’ laat zien dat er vijf vormen van macht zijn die binnen organisaties kunnen worden toegepast. Naast macht door prestaties komen ook macht door hulp vragen, macht door bondgenootschap, macht door reflectie en macht door dienend leiderschap aan bod. En elke vorm van macht kent zijn eigen waarde, mits organisaties en medewerkers zich bewust zijn van de mogelijkheden en de wenselijkheid van deze machtsvormen.
Zichtbaar maken van machtsvormen
In de beststeller ‘Stratego voor vrouwen’ (2007) ging het om de ongeschreven regels van het spel die u moet kennen om carrière te maken, de regels van het spel zoals die op dit moment in organisaties gelden. ‘Sterke mannen, slimme vrouwen’ gaat over het zichtbaar maken van verschillende machtsvormen die in organisaties een rol spelen.
De auteurs pleiten ervoor dat organisaties hun focus verbreden. Naast de kwaliteiten die horen bij egomacht, moeten organisaties ook andere kwaliteiten gaan waarderen: openstaan voor ideeën van anderen, het bieden van vertrouwen en het aangaan van verbindingen. Deze eigenschappen zijn onmisbaar als het gaat om het vormgeven van een cultuur van inclusiveness (het bewust inzetten van masculiene en feminiene kwaliteiten) en leiderschap dat aansluit bij het nieuwe werken.
De auteurs putten uit wetenschappelijke literatuur en combineren deze kennis met hun eigen ervaringen uit de bedrijfspraktijk. Zij bieden zodoende een verfrissende kijk op macht en leiderschap.
Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
€ 25,= excl. BTW